Kampós kar (J-hook / U-hook)

  • Csatlakoztatás: a kar „J” alakú horga beakad a lapát adapterébe → kattanásig tolod.
  • Hol gyakori: nagyon elterjedt régebbi és sok mai modellen is; általános „univerzális” megoldás.
  • Megjegyzés: a leggyakoribb rögzítési forma világszerte.

Oldaltüskés / Bajonett / Side pin

  • Csatlakoztatás: a kar oldalán lévő kis tüske (pin) a lapát adapterének furatába pattan.
  • Hol gyakori: sok európai autón (főleg régebbieken), francia márkákon is előfordul.

Pinch-tab (összenyomós füles)

  • Csatlakoztatás: a lapát adapter két kis fülét összenyomod, így csúszik le/fel a karon; elengeded → reteszel.
  • Hol gyakori: egyre gyakoribb modernebb modelleken, USA/japán vonalon is.

Push-button (nyomógombos)

  • Csatlakoztatás: az adapteren gombot nyomsz a kioldáshoz; felrakásnál kattanással zár.
  • Hol gyakori: modern európai típusoknál (VW-csoport/Ford egyes modelljei stb.).

Top-lock / Narrow/Wide Top Button (felső reteszelés, „tetőgomb”)

  • Csatlakoztatás: felülről csúsztatod be és a felső „nyeregben” reteszel.
  • Hol gyakori: Mercedes (SL, S), szűkebb változat: Audi, Porsche, Volkswagen; rövidebb oldalzáras BMW-változat is létezik.

Bayonet (oldalzár/bajonett)

  • Csatlakoztatás: oldalirányú becsúsztatás és rugós reteszelés/fül rögzíti.
  • Hol gyakori: európai autók régebbi generációi, haszonjárművek.

Slim-top / Slider (lapos felső sín)

  • Csatlakoztatás: a „lapos tető” sínbe csúszik a lapát adaptere, felül reteszel.
  • Hol gyakori: modern „flat blade” rendszereknél, egyes európai modelleken.

Hátsó ablaktörlőknél számos speciális rendszer létezik (Roc-Loc, Slide Pinch, Snap Claw, V-Notch stb.), ezekhez általában dedikált, típus-specifikus lapát kell.

Melyik gyártónál mi szokványos? (irányadó, nem kizárólagos)

  • VW/Audi/Seat/Skoda: push-button, top-lock (narrow top), helyenként J-hook az olcsóbb/ régebbi modelleken.
  • BMW: top/side-lock sajátos méretekkel (pl. „short side lock” 17 mm), régebbieken J-hook.
  • Mercedes: top-lock (széles, 22 mm) több prémium modellen.
  • Peugeot/Renault/Citroën: gyakori a side pin/bajonett a régebbi generációknál; újabbakon modern flat-blade csatlakozók.
  • Ford: vegyes – J-hook régebben, újabbaknál push-button/pinch-tab.
  • Japán (Toyota, Honda, Nissan stb.): J-hook és pinch-tab a leggyakoribb.
  • Volvo: top-lock több modellen.

Gyors azonosítás + csere lépések (általános)

Top-lock (narrow/wide): felül sínbe csúsztat → retesz bezár.

Nézd meg a kar fejét (felül zár? van-e oldaltüske? kampó?).

Mérd meg a „nyereg” szélességét (top-locknál 19 mm „narrow” vs 22 mm „wide”).

Válaszd az ehhez való adaptert (a jó készletek több betétet adnak). A legtöbb modern „flat blade” dobozában van több adapter: side pin, bayonett, pinch-tab, push-button stb.

Csatlakoztatás:

J-hook: beakaszt → ütközésig tol → kattan.

Side pin/Bajonett: a tüske a furatba → kattanó retesz.

Pinch-tab: fülek összenyom → fel/le csúsztat → elenged → reteszel.

Push-button: gombot nyomsz kioldáshoz → felrakásnál kattanással zár.

Facebook Twitter Instagram Linkedin Youtube