Kampós kar (J-hook / U-hook)
- Csatlakoztatás: a kar „J” alakú horga beakad a lapát adapterébe → kattanásig tolod.
- Hol gyakori: nagyon elterjedt régebbi és sok mai modellen is; általános „univerzális” megoldás.
- Megjegyzés: a leggyakoribb rögzítési forma világszerte.
Oldaltüskés / Bajonett / Side pin
- Csatlakoztatás: a kar oldalán lévő kis tüske (pin) a lapát adapterének furatába pattan.
- Hol gyakori: sok európai autón (főleg régebbieken), francia márkákon is előfordul.
Pinch-tab (összenyomós füles)
- Csatlakoztatás: a lapát adapter két kis fülét összenyomod, így csúszik le/fel a karon; elengeded → reteszel.
- Hol gyakori: egyre gyakoribb modernebb modelleken, USA/japán vonalon is.
Push-button (nyomógombos)
- Csatlakoztatás: az adapteren gombot nyomsz a kioldáshoz; felrakásnál kattanással zár.
- Hol gyakori: modern európai típusoknál (VW-csoport/Ford egyes modelljei stb.).
Top-lock / Narrow/Wide Top Button (felső reteszelés, „tetőgomb”)
- Csatlakoztatás: felülről csúsztatod be és a felső „nyeregben” reteszel.
- Hol gyakori: Mercedes (SL, S), szűkebb változat: Audi, Porsche, Volkswagen; rövidebb oldalzáras BMW-változat is létezik.
Bayonet (oldalzár/bajonett)
- Csatlakoztatás: oldalirányú becsúsztatás és rugós reteszelés/fül rögzíti.
- Hol gyakori: európai autók régebbi generációi, haszonjárművek.
Slim-top / Slider (lapos felső sín)
- Csatlakoztatás: a „lapos tető” sínbe csúszik a lapát adaptere, felül reteszel.
- Hol gyakori: modern „flat blade” rendszereknél, egyes európai modelleken.
Hátsó ablaktörlőknél számos speciális rendszer létezik (Roc-Loc, Slide Pinch, Snap Claw, V-Notch stb.), ezekhez általában dedikált, típus-specifikus lapát kell.
Melyik gyártónál mi szokványos? (irányadó, nem kizárólagos)
- VW/Audi/Seat/Skoda: push-button, top-lock (narrow top), helyenként J-hook az olcsóbb/ régebbi modelleken.
- BMW: top/side-lock sajátos méretekkel (pl. „short side lock” 17 mm), régebbieken J-hook.
- Mercedes: top-lock (széles, 22 mm) több prémium modellen.
- Peugeot/Renault/Citroën: gyakori a side pin/bajonett a régebbi generációknál; újabbakon modern flat-blade csatlakozók.
- Ford: vegyes – J-hook régebben, újabbaknál push-button/pinch-tab.
- Japán (Toyota, Honda, Nissan stb.): J-hook és pinch-tab a leggyakoribb.
- Volvo: top-lock több modellen.
Gyors azonosítás + csere lépések (általános)
Top-lock (narrow/wide): felül sínbe csúsztat → retesz bezár.
Nézd meg a kar fejét (felül zár? van-e oldaltüske? kampó?).
Mérd meg a „nyereg” szélességét (top-locknál 19 mm „narrow” vs 22 mm „wide”).
Válaszd az ehhez való adaptert (a jó készletek több betétet adnak). A legtöbb modern „flat blade” dobozában van több adapter: side pin, bayonett, pinch-tab, push-button stb.
Csatlakoztatás:
J-hook: beakaszt → ütközésig tol → kattan.
Side pin/Bajonett: a tüske a furatba → kattanó retesz.
Pinch-tab: fülek összenyom → fel/le csúsztat → elenged → reteszel.
Push-button: gombot nyomsz kioldáshoz → felrakásnál kattanással zár.